چهارشنبه، 13 خرداد 94 - 12:04

 

url

اندروید را میشناسید؟ اصطلاحاتش را چطور؟ بعضی از کلمات به کار رفته در سیستم عامل اندروید طوری برایمان نااشناست که با ما غریبی میکنند. بعضی ها از این ندانستن ما سواستفاده کرده و برای ریختن یک رام ساده روی گوشی شما، با به کار بردن همین واژه های عجیب و غریب کلی پیاده‌یتان میکنند . قرار است با سه بخش کلی زیر و بم اندرووید را با هم در بیاوریم طوری که هیچ واژه ای مانند وایپ دلویک کش یا رام کاستومایز برایتان نااشنا نباشد . اگر به این سیستم عامل علاقه مندید و می خواهید با تمام اصطلاحات ان اشنا شوید و حتی چه بسا گوشیتان را به راحتی فلش و روت کنید، باما همراه باشید…

Android

به معنی انسانواره ، نام سیستم عاملی ست که توسط شرکت گوگل و با همکاری یک اتحادیه متشکل از چندین شرکت از جمله نوکیا و AT&T طراحی شده است. در سال ۲۰۰۷ با اعلام این سیستم عامل ، نام این اتحادیه نیز Open Handset Alliance شد که با مخفف OHA شناخته می شود.
این سیستم عامل به عنوان یک سیستم عامل باز ( open source ) نوشته شده بروی هسته لینوکس است که به توسعه دهندگان نرم افزار این اجازه را می دهد که تحت زبان جاوا برایش برنامه بنویسند و کدهای زبان C نیز به شکل غیر مستقیم و غیر رسمی قابل اجرا بروی این سیستم عامل است.
باز بودن این سیستم عامل ، به این معنی ست که تمامی توسعه دهندگان می توانند به هر شکل که نیاز دارند کد های سیستم عامل را تغییر دهند . این افق روشنی را برای این سیستم عامل ترسیم می کند. در عین حال بخشی از جامعه نرم افزاری گوگل را متهم به بسته نگه داشتن بخش هایی از سیستم عامل به هدف کنترل پلت فورم آندرویید کرده اند.

Android-

این سیستم عامل ، از نظر سخت افزاری دارای پشتیبانی های زیر است :

شکل ظاهری و فرم کلی : پشتیبانی از گنجینه دو بعدی وی جی ای و سه بعدی OpenGL
ذخیره سازی : با استفاده از SQLite
ارتباطات : از تمامی پروتکل های امروزی مانند بلوتوث وای فای اج جی پی ار اس و جی اس ام و سی دی ام ای حمایت می کند
پیام رسانی : ام ام اس و اس ام اس
مولتی مدیا : از فرمت های متعدد پشتیبانی می شود
مرور اینترنت : نسخه پرتابل گوگل کروم که بر هسته وب کیت نوشته شده.
به علاوه ، قابلیت پشتیبانی از شتاب سنج جی پی اس تاچ اسکرین و … نیز وجود دارد.

پشتیبانی از مالتی تاچ بودن صفحه لمسی ، به صورت درونی در این سیستم عامل گنجانده شده ولی به درخواست شرکت اپل بنا بر قوانین کپی رایت غیر فعال شده ، گرچه جامعه مجازی ش ، یک توییک برای فعال کردن ش نوشته است.
در حال حاضر اندروید به یکی از قدرتمند ترین سیستم عامل های دیوایس های پرتابل از قبیل اسمارت فونها و تبلت ها (tablet) در بازار تبدیل شده و چندین نسخه از آن ارائه شده است.

نسخه های Android تا به امروز:

اندروید نسخه ۱٫۰
۲ اندروید نسخه ۱٫۱
۳ اندروید نسخه ۱٫۵ یا Cupcake
۴ اندروید نسخه ۱٫۶ یا Donut
۵ اندروید نسخه ۲ و ۲٫۱ یا Éclair
۶ نسخه ۲٫۲ یا Froyo
۷ اندروید نسخه ۲٫۳ یا Gingerbread
۸ اندروید نسخه ۳ و ۳٫۱ و ۳٫۲ یا Honeycomb
۹ اندروید نسخه ۴٫۰ یا Ice Cream Sandwich
۱۰ اندروید نسخه ۴٫۱ یا آب‌نبات ژله‌ای
۱۱ اندروید نسخه ۴٫۲ یا آب‌نبات ژله‌ای
۱۲ اندروید نسخه ۴٫۴ یا کیت‌کت
۱۳ اندروید نسخهٔ ۵٫۰ یا آب‌نبات چوبی

evolution

ODEX

در فایل های سیستمی اندروید، برنامه ها با پسوند apk ارائه میشوند. این نرم افزارها مجموعه ای از فایل های های ODEX هستند که مبنای آنها ذخیره ی فضای حافظه هست. این فایل های ODEX دقیقا مجموعه ای از قسمت های مختلف یک نرم افزار هستند که برای قبل از بوت شدن بهینه شده اند. با این کار کاهش پروسه بوت شدن سریعتر انجام میپذیرد. برنامه هایی که از طریق ODEX طراحی میشوند، همه ی فایل های آنها در اولین بوت سیستم عامل، اکسترکت (باز) شده و درون حافظه کپی میشوند. برای اجرای بعد دیگر نیازی به اکسترکت کردن نیست، همه ی فایل ها وجود دارند، بدلیل اینکه نیازی به اکسترکت دوباره ی فایل ها نیست، سرعت اجرای برنامه های ODEX بسیار بالاست. و بخاطر اینکه قبل از اجرا شدن، اکسترکت شده اند، هک کردن آنها بسیار سخت میباشد.

AndroidGuide1-420x244

DEODEX

اصولا DEODEX به منظور ویرایش و بازگردانی فایل های ODEX بکار میره، بصورتیکه فایل های اکسترکت شده در ODEX ها جمع آوری میشوند و بصورت یک مجموعه در می آیند. بنابراین فایل های اکسترکت شده، بصورت فایل هایی با نام classes.dex دوباره اسمبل میشوند. با انجام این کار تمامی فایل های یک نرم افزار با هم در یک مجموعه برگشت داده و یک جا جمع آوری میشوند. در نتیجه امکان تغییرات فایل ODEX با این روند فراهم میشود.

در کل، تمامی نرم افزارها و یا رام های deodex شده ، تمامی نرم افزار ها و فایل های آنها برگشت داده شده و بصورت متحد در یک مجموعه جمع آوری شده، و دیگر از طریق مکانی دیگر اجرا نمیشوند. با این کار، ما میتوانیم تمامی تغییرات را در آنها انجام دهیم.

Bootloader

بارگذار که به اختصار در بعضی سیتمها loader هم نامیده می شود بخشی از نرم افزار است که قبل از بارگذاری سیستم عامل و بلافاصله بعد از روشن شدن دستگاه اجرا می شود.
در دستگاه های هند هلد امروزی ، سیستم عامل بروی حافظه غیر فرار ( مثل هارد دیسک یا فلش مموری ) ذخیره می شود. با این حال پردازشگر مرکزی سیستم ، تنها توانایی خواندن اطلاعات سطح پایین را دارد و فرامین پیچیده را می بایست سیستم عامل برای پردازشگر بشکند. برای اینکه این دایره معیوب برداشته شود ، دستگاه های هندهلد ، به محض روشن شدن از بخشی از حافظه فقط خواندنی شان Read Only Memory ROMیک سری فرامین ساده را به شکل اوتوماتیک فراخوانی می کنند که بوت لودر نامیده می شوند. این فرامین ، باعث می شوند که بخش های حیاتی سیستم عامل بروی حافظه موقت ( رم ) بارگذاری شده و سیستم عامل پس از آن ، معمولا لایه لایه به پیچیدگی فرامینی که به سیستم عامل می دهد تا سیستم کاملا به کارایی برسد می افزاید.
خصوص در زمینه هک و mod ، این بوت لودر ها قابل رویت یا دسترسی می شوند. به حالت عادی این بوت لودر از دید کاربر عادی خارج است. اما با دستکاری مثلا در بوت لودر سیستم عامل اندروید ، یک سری فرامین ساده مثل پاک کردن سیستم عامل ، ریست کردن و … را قرار می دهند تا فرآیند دستکاری آسان تر شود.
در اغلب موارد امکان پاک کردن خود بوت لودر برای کاربر عادی وجود ندارد و در صورت پاک شدن دستگاه به اصطلاح brick می شود.

Brick

brick_texture3325

به معنی پاره آجر است. در اصطلاح کوکرها و فعالین عرصه توسعه نرم افزاری ، به فرآیندی می گویند که به دلیل نرم افزار bug دار یا اجرای فرامین غیر مجاز باعث از کار افتادن هندهلد شوید و آن را تبدیل به یک پاره آجر بی مصرف کنید. در بسیاری از موارد ، پروسه ای برای بازگشت به کارکرد معمول وجود دارد که Unbrick نامیده می شود ولی گاها نیاز می شود که دستگاه به تعمیرکار حرفه ای سپرده شود .

Force Close

به اختصار در مجامع اندرویدی FC خوانده می شود . وضعیتی ست که سیستم عامل کد های داخل یک برنامه ثانویه یا ثالثیه را قبل از اجرا چک می کند و متوجه می شود که به دلیل اشکالات ش می تواند منجر به crash کردن سیستم بشود . برای همین قبل از اجرا برنامه را می بندد و یک پیغام مبنی بر بستن برنامه به دلیل اشکالات می دهد که به پیغام FC معروف است.به علاوه در صورتی که برنامه ای در حال اجرا دچار مشکل شود ، یا با خود سیستم عامل یا با برنامه های ثالثیه می توان به صورت مداخله ای دستور Force Closeداد. برنامه های Task Killer این قابلیت را دارند.

Patch

به معنی وصله . به نرم افزاری گفته می شود که توسط ارایه کننده اصلی یا توسط هکر ها ارایه می شود تا نقایص یا کمبود های سیستم را بپوشاند. پچ های امنیتی معمولا در جهت خنثی ساختن حفره های امنیتی در مرورگر (browser)استفاده می شوند.عرضه پچ در مقابل عرضه نسخه بروز شده سیستم عامل ROM Update است که تمامی بخش های سیستم را تغییر می دهد.در بخش بعدی با کلمات و اصطلاحات سینگین‌تر و در عین حال جذاب‌تر و کاربردی‌تر اشنا خواهید شد. منتظر باشد…

logo-samandehi