یکشنبه، 03 اسفند 93 - 05:02

 

xgemalto.png.pagespeed.ic.-ijWbA3tyF

چند روز پیش ادوارد اسنودن، در ادامه افشاگری های خود، خبر داد که سیستم های جاسوسی آمریکا و بریتانیا در یک همکاری مشترک، موفق شده اند به داخل سیستم های یکی از بزرگترین تامین کنندگان سیم کارت در دنیا نفوذ کنند. Gemalto نام شرکتی است که سیم کارت های خود را در اختیار اپراتورهای بسیاری در سراسر دنیا قرار می دهد و میلیون ها کاربر را تحت پوشش دارد.

طی عملیاتی که NSA و دفتر مرکزی ارتباطات دولت بریتانیا (BGCH) انجام داده اند، هکرها توانسته اند به میلیون ها KIS دست پیدا کنند. KIS در واقع یک شناساگر رمزنگاری شده است که بین سیم کارت شما و اپراتور سرویس دهنده، به اشتراک گذاشته می شود. به دست آوردن این کد بدین معنا است که سازمان های جاسوسی می توانند به راحتی عملیات شنود از مشترکین سیم کارت های Gemalto را انجام دهند.

پس از انتشار این خبر، سایت Forbes طی مقاله ای به تحلیل شرایط پیش آمده پرداخت و در مطلب خود از MTN Irancell به عنوان یکی از مشتریان Gemalto یاد کرد و اذعان داشت که حریم شخصی کاربران این اپراتور ممکن است در معرض خطر باشد. جالب اینکه خبرگزاری فارس نیز بر همین اساس، خبری با عنوان «جاسوسی آمریکا و انگلیس از سیم کارت های ایرانسل» منتشر کرد و با تیتر خود کاربران بسیار را در داخل ایران به نگرانی واداشت.

ما نیز موضوع را با روابط عمومی اپراتور دوم پیگیری کردیم. ایرانسل از سال ۲۰۰۷ سیم کارت های خود را از Gemalto خریداری می کند، اما در این فرآیند، تنها بدنه سیم کارت در اختیار این شرکت قرار می گیرد و شناساگر رمزنگاری شده یا همان KIS، توسط مجموعه ای در داخل ایران تولید می گردد. با این تفاسیر می توان گفت که سازمان های جاسوسی آمریکا و بریتانیا، علیرغم به دست آوردن KIS ها از میان اطلاعات Gemalto نمی توانند، عملیات شنود را بر روی کاربران ایرانی انجام دهند.

اما در این میان تکلیف همراه اول چیست؟ سعید عسکری، مدیر ارتباطات همراه اول، در این رابطه به دیجیاتو گفت: «همراه اول هم اکنون سیم کارت های خود را از دو شرکت داخلی خریداری می کند و پیش از این نیز هرگز به طور مستقیم از Gemalto خریدی به عمل نیاورده است.»

همراه اول به احتمال زیاد در سال های گذشته، از طریق شرکت های واسطه سیم کارت هایی را از Gemalto خریداری کرده است. حال مشخص نیست که KIS مربوط به این سیم کارت ها توسط Gemalto تولید شده اند و یا همراه اول نیز مانند ایرانسل، تولید کدهای رمزنگاری شده را در داخل ایران انجام داده است.

منبع

logo-samandehi