چهارشنبه، 27 دی 96 - 10:30

 

فروشگاه‌های اینترنتی در ایران اگرچه رشد خوبی دارند، اما آمار نشان می‌دهد با وجود سر و صدای زیاد این کسب‌وکارها در ایران و جهان، همچنان سهم فروش مجموع آنها در قیاس با فروشگاه‌های رایج و سنتی زیر ۵ درصد و برخی آن را زیر ۳ درصد تخمین می‌زنند.فروشگاه‌های اینترنتی حالا یک تنه شانه به شانه مجموع فروش روزانه یک پاساژ می‌زنند و همین موضوع عامل انگیزشی خوبی برای بسیاری از تولیدکنندگان، واردکنندگان و تامین‌کنندگان کالا در کشور شده است. به این ترتیب یک عرضه‌کننده کالا حتما مجذوب چنین امکانی می‌شود که به جای طرف شدن با چندین و چند مغازه‌دار و تحمل فروش پایین و آهسته آنها، با فروشگاه‌های اینترنتی طرف معامله شوند و یکشبه ره چند ساله بروند.

ما هم این محاسبه اشتباه را کردیم و وقتی به خودمان آمدیم که دیر شده بود و با خسارت سنگین تا مرز ورشکستگی پیش رفته بودیم.این بخشی از اظهارات یکی از تامین‌کنندگان قدیمی و فعال کالاهای کامپیوتری و الکترونیکی در ایران است که به دلایل تجاری و اقتصادی مایل به درج نام خود در گفت‌وگو با هفته‌نامه عصر ارتباط نبود.وی با تشریح دلایل شکست خود در عرصه واردات و تامین کالا گفت: ما نیز با برخی فروشگاه‌های اینترنتی وارد مذاکره برای همکاری شدیم و کار خود را آغاز کردیم. در این حال مشخصا یک فروشگاه اینترنتی شگرد خاص و البته اکنون برای بسیاری از تامین‌کنندگان کالا شناخته شده دارد.

 

 

این تامین‌کننده کالا در تشریح این شگرد گفت: این فروشگاه اینترنتی ابتدا تامین کننده را به یک فروش و توزیع خوب عادت می‌هد، تامین‌کننده نیز با توجه به فروش تقریبا بالا اقدام به تامین کالا می‌کند، اما ناگهان فروشگاه مذکور وارد فاز مورد نظر خود شده و تصمیم به قطع فروش آن کالا می‌گیرد.

وی ادامه داد: در این لحظه تامین‌کننده اگر شبکه فروش خوب داشته باشد (که معمولا ندارد و افیون برخی فروشگاه‌های اینترنتی وی را از ساختن شبکه فروش خوب غافل کرده)، شخصا اقدام به فروش می‌کند که اکثرا با حجم کالای مازاد مواجه می‌شوند، به این ترتیب معمولا ناچار به راضی کردن (باج‌دادن!) بعه فروشگاه اینترنتی مذکور می‌شود که این کار نیز با قیمت بسیار نازل (گاهی زیر قیمت تمام شده) و با خسارت زیاد، انجام می‌شود تا کالای خود را تبدیل به پول کند.

وی افزود: این روزها تقریبا اکثرتامین‌کنندگان کالا که راه مذکور را طی کرده‌اند، چوب این بی‌اخلاقی را خورده و کاملا درک می‌کنند که منظور من چیست، چراکه بعد از مدتی اعتیاد به این سبک فروش که من نام آن را افیون فروش اینترنتی گذاشته‌ام و از دست دادن کانال‌های سابق و قدیمی توزیع و فروش، متوجه می‌شوند که باید پا در یک مسیر بی‌بازگشت گذاشته و سود اصلی را دو دستی تقدیم فروشگاه مذکور کنند.

وی با بیان اینکه اصولا فروش و فروشگاه‌های اینترنتی رسما افیون توزیع‌کنندگان سنتی محسوب می‌شود، به بیان یک تجربه با ارزش برای سایر همکاران خود در عرصه توزیع، تولید و فروش کالا پرداخت و گفت: من به همکاران خود تاکید می‌کنم که گذاشتن همه تخم مرغ‌های یک تامین کننده در سبد فروشگاه‌های اینترنتی خودکشی محض است و در بهترین شرایط که خبری از بی‌اخلاقی و دورزدن نیست، حد اکثر یک چهارم تخم‌مرغ‌ها رو باید توی این سبد گذاشت.

وی تاکید کرد: اگر تامین‌کنندگان این قاعده یعنی واگذاری حداکثر یک‌چهارم فروش خود بر بستر فروش اینترنتی و از طریق برخی فروشگاه‌های اینترنتی رعایت نکنند، متاسفانه وقتی هشیار می‌شوند که هست و نیستشان بر باد رفته و تمام کسب‌وکار و سود خود را واگذار کرده‌اند.

این تامین‌کننده قدیمی و فعال صنفی در پایان گفت: متاسفانه به علت حمایت‌های گسترده، وابستگی‌هایی پنهانی، نبود قوانین و رها بودن نظارت اقدام خاصی برای جلوگیری از این روش‌های غیراخلاقی در حذف رقبا انجام نمی‌شود و همکاران عرصه واردات، تولید، توزیع و عرضه کالا باید با نشر اخبار و تجربیات خود در سطح گسترده و از طریق رسانه‌ها، نسبت به آگاه‌سازی یکدیگر اقدام کرده و مانع تداوم این روش‌ها و شکل‌گیری انحصار خطرناک در عرضه کالا شوند که دود آن به چشم خریداران و مصرف‌کنندگان نهایی نیز خواهد رفت.

وی ادامه داد: کما اینکه مدتی طولانی می‌شود که خریداران و مردم نیز متوجه شده‌اند که ارزان‌فروشی کالا در برخی فروشگاه‌های اینترنتی یک تکنیک تبلیغاتی بود که مدتی کوتاه و به منظور جلب اعتماد کاربران انجام می‌شد و حالا بسیاری از کالاها به ارقامی به مراتب بالاتر نیز به فروش می‌رسند که نمونه‌های آن را در رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها می‌توان مشاهده کرد. (منبع:عصرارتباط)

logo-samandehi