سه شنبه، 12 دی 96 - 08:54

 

امیر عرفانی از سال ۱۳۸۱ برنامه نویسی وب را شروع با استفاده از تکنولوژی دات نت شروع کرد و  بعد از آن با تکنولوژی جاوا آشنا و سپس به سمت لینوکس و تکنولوژی های اوپن سورس مهاجرت کرد.وی در چند شرکت نرم افزاری به صورت برنامه نویس و مسئول استخدام و آموزش فعالیت داشت.سپس در  سال ۱۳۸۳ فروشگاه اینترنتی را با چند تن از همکاران خود راه اندازی کرد و  بعد از مدتی شرکت دیتا پردازش سپانو را تاسیس و شروع به انجام پروژه های بزرگ نرم افزاری نمود و ایشان پورتال های سازمانی و بایگانی الکترونیک در سازمانهای بزرگ ایران را در کارنامه خود دارد.در این گفتگو در خصوص سرویس مسترچابک ،صحبت های آقای مهندس عرفانی را می خوانیم.

 

 

سایت چابک و سامانه ۱۸۰۰ از کجا شکل گرفت؟

سایت چابک از اوبرآمریکایی در سال ۲۰۱۵ میلادی نشات گرفته شد و پس از مطرح کردن آن با شرکت پست اصفهان متوجه شدم پروژه ای به نام ۱۹۳ نه به شکل نقشه محور و جی پی اس بیس در حال راه اندازی بود.سامانه ۱۹۳ تنها یک کانال ارتباطی جهت اخذ سفارش از مشتری جهت حمل ونقل بود که در نهایت این همکاری شکل گرفت. البته با توجه به عدم رعایت حقوق بخش خصوصی توسط شرکت ملی پست پروژه ۱۹۳ شکست خورد و پروژه جدید در قالب سامانه ۱۸۰۰ متولد شد که این شکست و شروع مجدد باعث ایجاد وقفه بسیار زیادی در رشد این سامانه تاکنون گردیده است.
خدمات چابک به صورت آنلاین از طریق نسخه تحت وب و سامانه تلفنی ۱۸۰۰ برای کاربران در دسترس است و همین موضوع کمک می‌کند در هر ساعت شبانه روز و از تمام نقاط شهر اصفهان بتوان درخواست پیک داد و بسته مورد نظر را به راحتی ارسال کرد.

 

چابک قرار است چه کاری را انجام دهد؟

مستر چابک در فاز اول سامانه حمل و نقل هوشمند را راه اندازی نمود و در نظر دارد به عنوان چشم انداز آتی، خدمات شهروندی را به این سامانه اضافه نماید.خدمات شهروندی ارائه دهنده کلیه خدمات مورد نیاز یک شهروند می باشد.

 

شهروندان چرا باید از چابک استفاده کنند؟

استفاده از خدمات این سامانه در مرحله ی اول کاهش هزینه را برای شهروندان به همراه خواهد داشت، چرا که قیمت تمام شده استفاده از خدمات توزیع این سامانه، حداقل نصف قیمت عرضه شده توسط سایر مجموعه های مشابه می باشد. صرفه جویی در وقت ، کاهش تردد در سطح شهر و کاهش آلودگی کلان شهر اصفهان، مزایای دیگر این سامانه برای شهروندان اصفهانی میباشند. نظارت بهتر بروی راننده ها وجود دارد و کلیه مشترکین می توانند سفارشات خود را در هر لحظه پیگیری نمایند.

از مزیت های استفاده از چابک بفرمایید.

چابک تنها شرکت خدمات آنلاین حمل و نقل هوشمند است که دارای مجوز از اتحادیه صنف وانت بار و پیک موتوری شهر است و همچنین تمامی فعالیت های آن تحت نظارت مستمر پلیس فتا انجام می‌شود.از آنجا که سفیران چابک در تمام نقاط شهر حضور دارند، تمام کاربران می‌توانند به راحتی درخواست خود را ثبت کنند تا نزدیک‌ترین سفیر به آدرس آنها مراجعه کند.خدمات چابک آنلاین است و به همین دلیل بسیاری از هزینه های جاری سرویس دهنده‌های سنتی پیک را ندارد و در نتیجه هزینه‌ای که برای ارائه خدمات از مشتری دریافت می‌کند تا ۵۰ درصد پایین‌تر است.کاربر چابک می‌تواند از لحظه شروع سفارش تا زمان تحویل، مسیر حرکت پیک را به صورت زنده روی نقشه مرور کند و دقیقا او را تحت نظر داشته باشد.

 

در حال حاضر چند نفر در سیستم شما مشغول به کار و فعالیت هستند؟

۴۰ نفر کارمند اداری و دفتری

چابک در زمینه اشتغال زایی چگونه عمل کرده است؟

در حال حاضرحدود ۱۰۰۰ نفر بصورت مستقیم و حدود ۳۰۰ نفر بصورت غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند.

 

 

 

متاسفانه هیچکونه تعامل و کمکی از سوی مسئولین شهری نداشته ایم و بسیار با تکنولوژی های جدید و استارت آپ ها نامانوس هستند.

 

از چالش هایی که در مدت فعالیت خود با آن درگیر بودید، بفرمایید.

از چالش های مهم نبود مراکزی جهت اخذ مجوزهای لازم و عدم کمک و جدی نگرفته شدن این فعالیت از سوی مسئولین بود و از همه مهمتر بروکراسی اداری طولانی که در بیشتر مواقع منجر به نافرجامی تقاضا می گردد. از مشکلات دیگر نبود مراکزی جهت معرفی سرمایه پذیر به سرمایه گذاری می باشد.

آیا حمایت مسئولین شهری را در انجام این ایده داشتید؟

متاسفانه هیچگونه تعاملی از سوی مسئولین شهری نداشته ایم و بسیار با تکنولوژی های جدید و استارتاپ ها نامانوس هستند. تنها راه پیشرفت و توسعه اقتصادی در دنیای امروز توجه مسئولین به استارت آپ ها و حمایت از آنهاست. تشخیص نیازمند بودن استارت آپ ها به کمک نیز خود تخصص زیادی را می طلبد که به صرف آن که یک مشاور یا مدیر انفورماتیک در حوزه تکنولوژی اطلاعات فعال است نمی توان روی نظر آنها حساب کرد که مسئولین شهری باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند.

با توجه به اینکه شرکت پست سرویس مشابه سرویس شما را دارد،در این خصوص هم افزایی داشته اید؟

سرویس مشابه پست نیز در ابتدا با شرکت سپانو بوده ولی به دلیل تعلق زیاد آن به سیستم دولتی ترجیح دادیم که با شماره ۱۸۰۰ فعالیت داشته باشیم. در خصوص هم افزایی هم متاسفانه شرکت پست به عنوان متولی هیچ گونه همکاری که ننموده، در بسیاری موارد تسهیل کننده نیز نبوده است.

آیا به فعالیت در دیگر شهرها و استان های کشور فکر میکنید؟

صد درصد . یکی از چشم اندازهای آتی چابک ، توسعه و گسترش در شهرهای دیگر و استان های دیگر می باشد و هم اکنون درصدد بررسی شرایط پتانسیل های موجود در شهر های دیگر هستیم.

 

سایت چابک

logo-samandehi