چهارشنبه، 29 آذر 96 - 08:19

 

. آیا شما تابه‌حال تجربه سفر با سرویس‌های تاکسی آنلاین بومی یا غیربومی را داشته‌اید؟ بیشتر سفرهای خود را با وسیله نقلیه شخصی انجام می‌دهید یا عمومی؟ در ادامه با ما همراه باشید تا با دو استارتاپ فعال در این زمینه بیشتر آشنا شویم. برای همه ما تجربه سفر با وسیله نقلیه عمومی نظیر تاکسی‌ها و موسسه‌های کرایه تاکسی (آژانس‌ها) تجربه ملموسی است و حداقل برای یک بار آن را امتحان کرده‌ایم. اکنون سرویس‌های کرایه تاکسی در دنیا به‌صورت آنلاین و بر بستر وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها بسیار رایج شده‌اند و از بسیاری جهات تجربه سفر با این وسایل نقلیه را راحت‌ و امن‌تر کرده‌اند. از نمونه‌های خارجی این سرویس‌ها می‌توان به اوبر، ایزی تاکسی، کارتوگو و … اشاره کرد که در میان آنها ایزی تاکسی با بیشترین دانلود در صدر است اما اوبر با گستره‌ی ۴۵۲ شهر در دنیا و با ارائه خدمات متنوع، بیشترین گستره‌ی جغرافیایی را از آن خود کرده است. در میان نمونه‌های بومی می‌توان به اسنپ (تاکسی یاب قدیم) به‌عنوان اولین سرویس اشاره کرد. به‌تازگی سرویس جدیدی وارد عرصه رقابت با اسنپ شده است به نام تپسی (tap30) که در ادامه در مورد آنها بیشتر خواهیم گفت.

 

 

نحوه کار و سفارش تاکسی در این دو سرویس مشابه هم می‌باشد و بدین‌صورت است که شما پس از ثبت‌نام در این سرویس‌ها می‌توانید از خدمات آنها استفاده کنید که در همین گام اول اسنپ یک امتیاز از TAP30 جلوتر می‌افتد، چراکه در اسنپ شما به‌راحتی می‌توانید با شناسه گوگل ثبت‌نام کنید. نحوه ثبت‌نام در TAP30 به این صورت است که شما پس از واردکردن مشخصات فردی و شماره همراهتان برایتان یک پیام کوتاه حاوی کد تأیید ارسال می‌شود که پس از واردکردن این کد در برنامه، ثبت‌نام شما قطعی می‌گردد آنگاه می‌توانید از خدمات این برنامه استفاده نمایید. پس از ورود به هر دو برنامه شما شاهد نمایی (رابط کاربری) تقریباً مشابه خواهید شد، به‌صورتی که حتی تم رنگی هر دو برنامه ایرانی خیلی راحت سرویس اوبر را برایتان تداعی می‌کنند! اما پس از دقت در جزئیات متوجه خواهید شد که این بار TAP30 یک امتیاز از اسنپ در بخش نقشه جلوتر است، اسنپ از سرویس بومی سیدار مپ استفاده می‌کند که ماهیت این امر یعنی استفاده و حمایت از سرویس‌های ایرانی خیلی هم خوب و شایسته است اما این امر که متأسفانه برخی از این سرویس‌های ایرانی خیلی دیر خود را به استانداردهای جهانی نزدیک می‌کنند هم امری قابل تأمل است.
در TAP30 ما شاهد نقشه گوگل با نمای ترافیک لحظه‌ای (آنلاین) روبرو هستیم و اسامی و نام‌ها و در یک کلام نقشه بروزی را در TAP30 خواهیم داشت. اما در بخش جستجوی مقصد، TAP30 در اپلیکیشن اندروید بسیار ضعیف عمل کرده و تقریباً نتایج جستجوی شما بی‌نتیجه است و شما باید به‌صورت دستی مقصد را وارد نمایید. گام بعدی در انتخاب یک سرویس سفارش تاکسی آنلاین تعداد راننده‌های موجود در هر محدوده می‌باشد. در یک زمان مشخص ما هر دو سرویس را آزمودیم و نتیجه این آزمون از تعداد بیشتر رانندگان اسنپ خبر می‌دهد. در انتخاب یک سرویس بهتر، مطمئناً تجربه حین سفر بسیار تأثیرگذارتر خواهد بود. عواملی مانند کیفیت خودروها، تسلط رانندگان به مسیرها و مهارت‌های رانندگی‌شان، نحوه برخورد، آراستگی و نزاکت رانندگان، پشتیبانی همیشگی و مؤثر، مدت‌زمان انتظار برای تأیید درخواست و همچنین زمان انتظار جهت رسیدن تاکسی؛ عوامل دیگری هستند که مطمئناً برای انتخاب یک سرویس و وفادار ماندن به آن بسیار تأثیر گذار خواهند بود. امروز که این فضا از حالت انحصاری (اسنپ) خارج‌شده و فضایی رقابتی به وجود آمده است، قطعاً کاربران این نوع سرویس‌ها هرروز منتظر بهبود خدمات و رقابتی‌تر شدن قیمت‌ها و امکانات هستند. تجربه‌تان را از این سرویس‌ها با ما درمیان بگذارید.

logo-samandehi