چهارشنبه، 01 آذر 96 - 12:39

 

کوروش خسروی متولد ۱۳۴۹ و دکترای شیمی از دانشگاه اصفهان و یکی از مدرسین ملی مباحث کارآفرینی در ایران است. در کارنامه او سرپرستی چندین فعالیت آموزشی، تحقیقاتی و پروژه‌های صنعتی در زمینه کسب و کار و از جمله عضویت در کمیسیون آموزش و پژوهش‌های کاربردی اتاق بازرگانی اصفهان به چشم می‌خورد. از سوابق مدیریتی او می‌توان مدیریت پارک فناوری شیخ بهایی، ریاست مرکز کارآفرینی دانشگاه اصفهان و مدیر فرهنگی دانشگاه اصفهان اشاره کرد.وی در حال حاضر عضو شورای شهر و رئیس مرکز پژوهشهای شورای شهر اصفهان  می باشد.

 

 

اصولا اکوسیستم کارآفرینی فاوا چه چیزی را دنبال میکند؟

برای رشد متمرکز و هدفمند هر چیزی از جمله گیاهان ،جاندارن و  هر موجود زنده ای و یا سازمانی بایستی یک محیط مناسب برای رشد آنها وجود داشته باشد.کارآفرینی نیز نیازمند یک محیط و یک اکوسیستم جهت رشد می باشد.وقتی صحبت از کارآفرینی تخصصی مانند فاوا یا نانوتکنولوژی می شود جهت رشد نیاز به یک محیط یا اکوسیستم تخصصی احساس می شود.مثلا  اکوسیستم فاوا محیطی مناسب برای رشد کارآفرینان صنعت حوزه ی فناوری اطلاعات می باشد.

چالش‌های فراروی این اکوسیستم را بفرمایید

همانند هر اکوسیستمی دیگری اکوسیستم فاوا نیازمند نیروی انسانی متخصص می باشد که یکی از جدی ترین چالشهای موجود در حوزه ی فاوا کمبود نیروی انسانی متخصص می باشد که دانشگاه های اصفهان در تربیت این نیروی انسانی موفق عمل کرده اند اما نکته ای که بایستی به آن اشاره کرد اینست ،هر صنعتی که بخواهد رشد داشته باشد بویژه صنعت فناوری اطلاعات که تابع نیروی انسانی است، ضرورت نیاز به  نیروی انسانی فراوان و ارزان به شدت احساس می شود.

پارامتر دیگری که نیاز این اکوسیستم می باشد وجود سرمایه گذارانی است که حوزه ی فناوری اطلاعات را بشناسند و بتوانند در این حوزه فعالیت کنند.دسترسی به بازار جهت ارایه محصولات و خدمات یکی دیگر از چالشهای موجود در این اکوسیستم می باشد.

موضوع دیگر وجود زیرساخت و قوانین شفاف در این حوزه می باشد که نیاز است دستگاه های حاکمیتی و  نهادهای دولتی برای رشد این اکوسیستم وضع کنند.

وضعیت این اکوسیستم در ایران و اصفهان را چگونه می بینید؟

دقت بفرمایید زمانی که طرح تکفا در کشور عملیاتی شد،دستاوردهای زیادی را بهمراه داشت که مهمترین مزیت آن دگرگون کردن وضعیت کارآفرینی حوزه آی تی بود.شرکتهای بزرگی در طرح تکفا شکل گرفت که تعدادی از این شرکتها بعد از تکفا منحل و تعدادی به رشد و فعالیت خود ادامه دادند.در حال حاضر شرکتهای بزرگ و  وجود سرمایه گذاران خصوصی و نیمه دولتی در حوزه ی فناوری اطلاعات عاملان موثری در بهبود اکوسیستم فاوا هستند.

آیا شاهد تفکر جهانی در موضوع کارآفرینی فاوا هستیم؟

در حوزه ی استارتاپها شاهد این رویکرد هستیم اما شرکتهای قدیمی بواسطه بازار مناسب خود و عدم ریسک پذیری و اقتضای سنشان که بدور از حال و هوای استارتاپی و واقع بینانه است کمتر به ارایه خدمات یا محصول جهانی فکر میکنند.

توسعه علم و فناوری به عنوان یکی از محورهای رشد اصفهان اعلام شده است.آیا میتوان از این ظرفیت در بهبود وضعیت کارآفرینی استفاده کرد؟

خوشبختانه یک  اراده و عزمی در اصفهان برای ایجاد کریدور علم و فناوری و بهبود فضای کسب و کار شاهد هستیم که پتانسیل خوبی را جهت رشد و توسعه فضای موجود بوجود آورده است.تمامی مسئولین از شخص آقای استاندار آقای دکتر مهرعلیزاده تا دیگر مسئولین در این خصوص اهتمام ویژه دارند تا از این ظرفیت حداکثر استفاده صورت گیرد.

نقش نهادها و سازمانهایی مانند اتاق بازرگانی،سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان را در رونق این اکوسیستم تا کجا موثر می دانید.

سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان بایستی نقش کلیدی را در این حوزه را داشته باشد که البته این نقش را به خوبی ایفا کرده است و فعالیتهای مناسبی را در خصوص رشد و توسعه این اکوسیستم صورت داده است.البته در حوزه کارآفرینی فاوا  نیاز به سرمایه گذار ریسک پذیر به شدت احساس می شود.به نظر بنده همکاری و همراهی اتاق بازرگانی و سازمان نظام صنفی رایانه ای اصفهان میتواند منجر به تشکیل یک سرمایه گذار شود.

در مسیر حرکت این اکوسیستم چه بسترهایی باید از سوی دستگاه ها و نهادهایی چون استانداری و شهرداری فراهم شود؟

پارامترهایی چون ایجاد و توسعه ی زیرساختها،بهبود قوانین  از جمله نقشهای مستقیم نهادهای حاکمیتی می باشد.دقت بفرمایید توسعه فرودگاه اصفهان یا راه اندازی قطار سریع السیر اصفهان-تهران نقش موثری و تاثیرگذاری در بهبود فضای کارآفرینی اصفهان دارد که انتظار ورود سریع به این موضوعات از سوی نهادهای تصمیم گیر میرود.علاوه براین این دستگاه ها میتوانند در ایجاد سازمانهای خطرپذیر در راستای حمایت و توسعه ی فضای کارآفرینی  با حمایتهای تشویقی مثل معافیت های مالیاتی نقش داشته باشند.

در کدام زیرشاخه های فاوا جهت دستیابی سریعتر به نتیجه ورود پیدا کنیم؟

به نظرم بهتر است در بخشهایی که فاصله ی کمی با استاندارد جهانی داریم بعنوان مثال ارز دیجیتال یا تکنولوژی بلاک چین که در تراکنش‌های مالی آنلاین به کار گرفته می‌شو اما می‌توان موارد استفاده‌ی دیگری نیز برای آن پیدا کرد.

همیشه در موضوع کارآفرینی یکی از مشکلات تامین منابع مالی میباشد. چه راهکاری برای دسترسی فعالین این حوزه به این منابع مالی در شهر اصفهان وجود دارد؟

همانطور که اشاره شد یکی از خلاهای موجود در فضای کارآفرینی فقدان شرکتهای سرمایه گذار است که لازم است تمامی دستگاه ها و نهادها علی الخصوص استانداری و شهرداری صندوق های خطر پذیر را دستور کار خود قرار دهند.چون تسهیلات بانکی برای کارآفرینان مهلک می باشد.

اصفهان یکی  بهترین اکوسیستم‌ کارآفرینی ایران را داراست  با توجه به مشکلاتی که به آن واققید ،تفسیر جمله خودتان را بفرمایید.

اصفهان با توجه به وجود منابع معنوی و پشتوانه ی خود وضعیت قابل قبولی نسبت به سایر شهرهای ایران را دارد.اصفهانی هایی که در تاریخ کارآفرینی ایران اثر گذار  بوده اند ،کم نیستند.از حاج حسن امین الضرب موسس اولین نیروگاه برق ایران تا اشخاصی که در حال حاضر در حوزه ی کارآفرینی،اثرت کارآفرینی آنها کل ایران را شامل میشود.البته این نکته را مدنظر داشته باشید که این اتقاقی نیست که مسئولین به آن مباهات داشته باشند چون عملا مسئولین هیچ نقشی در قصه ی کارآفرینی اصفهان نداشته اند و تنها بدلیل شرایط فرهنگی و پشتکار و سخت کوشی مردم اصفهان شکل گرفته است.اگر مسئولین صندوق های خطرپذیر را راه اندازی کنند اصفهان بیش از این در عرصه کارآفرینی خواهد درخشید.

logo-samandehi