دوشنبه، 19 تیر 96 - 11:11

 

احتراماً پیرو انتشار مصاحبه جنابعالی در برخی از رسانه ها مبنی بر ابلاغ دستور العمل دریافت مالیات از کسب و کارهای مجازی، موارد ذیل حضورتان اعلام می گردد.

انتظار می رفت در زمان تدوین آئین نامه فوق از نظرات بخش خصوصی فعال در این حوزه استفاده  می شد. این تفکر که دولت صالح‌تر است باید تغییر کرده و اعتماد به بخش خصوصی در بدنه دولت حاکم باشد تا بخش خصوصی نقش بیشتری در اقتصاد داشته باشد.

خواست بخش خصوصی و این تشکل‌ دخالت در امور اجرا نیست، بلکه آن‌ها می‌خواهند نظراتشان شنیده شود و تا جایی که این نظرات منطقی است، در تصویب قوانین اعمال شود تا آثار منفی آئین نامه های این چنینی را بر محیط کسب‌وکار به حداقل برساند.

تجربه حضور در هیات حل اختلاف مالیاتی در یکسال گذشته و مشاهده پرونده مالیاتی اعضای انجمن و اشتباه محاسباتی بیش از ۱۰میلیارد ریالی یکی از پرونده ها به ما ثابت نمود که هنوز دوستان اداره مالیات با مدل های کسب و کار اینترنتی آشنا نیستند.

جناب رئیس، بارها پیش آمده است همکاران جنابعالی با مراجعه به کسب و کارهای اینترنتی از عدم سود دهی وب سایت آنها تعجب کرده و ایشان را متهم به فرار مالیاتی نموده اند. در صورتیکه کسب و کارهای اینترنتی غالباً در یک بازه زمانی بین ۳ الی ۵ سال و شاید ۷ سال بتوانند به نقطه سر به سر برسند.

در بخشی از مصاحبه فرموده اید ۱۱ هزار کسب و کار اینترنتی شناسایی شده اند. به احتمال زیاد منظور شما کسب و کارهای دارای نماد اعتماد است که اگر اینطور باشد به اطلاع می رساند اخذ نماد اعتماد به تنهایی اثبات کننده راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی نیست. در حال حاضر استارت آپ ها یا همان کسب و کارهای نوپا جهت دریافت درگاه بانکی و پستی مجبور به اخذ نشان ای نماد از مرکز توسعه تجارت الکترونیک هستند و پس از گذر از مراحل تست فنی

نرم افزار و مدل های فروش اقدام به دریافت پروانه کسب فروشگاه های مجازی می نمایند که این نقطه را می توان آغاز رسمی یک کسب و کار اینترنتی دانست. هم اکنون قریب به ۲۵۰ کسب و کار اینترنتی از اتاق های اصناف کشور پروانه فعالیت خود را دریافت نموده و بیش از ۱۰۰۰ وب سایت نیز در انتظار دریافت آن می باشند.

انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی به عنوان یکی از نهادهای مستقل و رسمی در این حوزه اعلام می کند کسب و کارهای اینترنتی در هیچ زمان به دنبال فرار مالیاتی نبوده ولیکن خواستار تدوین قوانین و مقررات بر اساس واقعیات و مدل های این نوع کسب و کارها می باشند.

لذا انتظار می رود قبل از ابلاغ این آئین نامه کمیسیون مشترکی با حضور مسئولین محترم اداره مالیات و فعالین این حوزه تشکیل شده تا موارد با دقت بیشتر کارشناسی و در زمان مقتضی ابلاغ گردد.

logo-samandehi