یکشنبه، 17 بهمن 95 - 07:35

 

وزیر ارتباطات تاخیر ایجاد شده در اعمال کاهش تعرفه اینترنت داخلی را مربوط به توافق‌هایی دانست که با بخش‌های خصوصی انجام شده است و اعلام کرد: شرکت‌ها در حال حاضر اقدام به جداسازی این دو تعرفه کردند.محمود واعظی امروز در حاشیه مراسم بهره‌برداری از پروژه تلاش ۳ در جمع خبرنگاران، گفت: از ابتدای دولت بحث زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات یکی از مباحث اولویت‌دار ما بوده است و برای این‌که این کار انجام شود، باید زیرساخت‌های شبکه را ایجاد می‌کردیم.

وی ادامه داد: زیرساخت شبکه سه لایه دارد فیبر، انتقال و IP. پروژه تلاش ۳ توسعه لایه انتقال شبکه ملی است که در ابتدای این دولت ۱۰۰۰ گیگابیت بر ثانیه بود و امروز شبکه انتقال کشور به ۱۰ هزار گیگابیت بر ثانیه افزایش یافته است. در نتیجه اختلالاتی که در نقاط مختلف کشور به دلیل شبکه انتقال وجود داشت از بین می‌رود و سرعت و کیفیت در شبکه ملی اطلاعات افزایش می‌یابد.
وزیر ارتباطات با اشاره به رونق کسب‌وکار، اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات فضایی است برای شرکت‌های دانش‌بنیان و کسانی که در نرم‌افزارنویسی کار می‌کنند و یکی از زیرساخت‌های شبکه و یا خدمات دولت الکترونیک و سایر خدماتی که در بستر الکترونیک قرار دارد، همین انتقال است. همچنین امیدواریم در فروردین‌ماه شبکه IP با پروژه دیگری گسترش یابد.
واعظی در پاسخ به زمان تفکیک ترافیک بین‌الملل از داخل، افزود: تعرفه این دو از هم جدا شده است و شرکت‌ها در حال جداسازی آن هستند. ما جلسات زیادی با اپراتورها و بخش خصوصی درباره تعرفه داشتیم و یکی از دلایل تاخیر این بود که می‌خواستیم به توافق با بخش‌های خصوصی برسیم که خوشبختانه به جمع‌بندی رسیدیم و در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب و قرار شد تعرفه کسانی که از پهنای باند داخل و در بستر شبکه ملی اطلاعات استفاده می‌کنند نصف اینترنت بین‌الملل باشد.
وی خاطر نشان کرد: ما کاهش تعرفه را ابتدا از خودمان شروع کردیم. شرکت ارتباطات زیرساخت فروش پهنای باند و تعرفه‌ای که برای انتقال و تحویل آن به بخش خصوصی قرار داده را به قدری پایین آورد که ۶۳۰ میلیارد تومان از درآمدهایش در سال کاهش یافت.
واعظی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه زیرساخت و تبدیل شدن ایران به عنوان هاب منطقه گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت این آمادگی را به وجود آورده که بسیاری از دیتاها از ایران عبور کنند و در سه سال گذشته نیز ترانزیت عبوری از ایران چهار برابر شده است. برنامه ششم توسعه نیز تصویب کرده است که این دیتا به ۳۰ چرا افزایش پیدا کند و به ۶۰ برابر اندازه کنونی برسد.
وی در پاسخ به اینکه کاربر نهایی افزایش کیفیت اینترنت را مشاهده خواهد کرد، گفت: کاربر نهایی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت به مردم همه خصوصی هستند و از شرکت ارتباطات زیرساخت پهنای باند دریافت می‌کنند و رضایت دارند. وضعیت و کیفیت ارتباطات زیرساخت در کشور نیز در وب‌سایت آن قابل مشاهده است. اگر شرکتی از نظر زیرساختی و پهنای باند خریداری کرده تناسب با مشتری خود نداشته باشد، مقصر آن شرکت ارتباطات زیرساخت نیست و رگولاتوری باید دخالت کند.

logo-samandehi