پنجشنبه، 23 اردیبهشت 95 - 10:42

 

مهندس وحید حیدریان که هم اکنون مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان می باشد، در کارنامه ی خویش دارای سوابق متعددی است.از مهمترین فعالیت های وی می توان: به رییس هیأت مدیره انجمن علمی، پژوهشی برق و کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد،مدیر عامل شرکت نرم افزاری چکاد،مسؤول انفورماتیک و GIS شهرداری منطقه ۱ اصفهان،دبیر شورای شهرسازی شهرداری منطقه۱ اصفهان،رئیس اداره انفورماتیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان،عضو کمیته ارزیابی سیستم های مکانیزه ی شهرسازی کشور، ناظر و مشاور پروژه های ممیزی و سیستم مکانیزه شهرسازی و بایگانی الکترونیک در تعدادی از شهرداری های کشور، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان،دبیر کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری های کلان شهرهای کشور،عضو اتاق فکر فناوری اطلاعات و ارتباطات استان اصفهان،عضو شورای راهبری فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان و عضو شورای سیاستگزاری کنفرانس داده کاوی در مدیریت شهری اشاره کرد.

مهندس وحید حیدریان

گفتگوی عصرارتباط با مدیر پرمشغله ی فاوا با موضوع وضعیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در اصفهان را بخوانید
آیا وضعیت کلی فناوری اطلاعات و ارتباطات در اصفهان قابل قبول است؟در چه بخش هایی احتیاج کار بیشتر دارد؟

خوشبختانه امروز هر یک از دستگاه‌های اجرایی استان براساس وظایف تعریف شده خود، فناوری اطلاعات و ارتباطات را به کار گرفته اند اما از نظر اینجانب سه ضعف اساسی وجود دارد:
مشکلات زیرساخت ارتباطات و پائین بودن پهنای باند اینترنت.
عدم ورود دستگاههای اجرایی به موضوع مهم داده‌کاوی (Data Mining) و متعاقباً عدم بهره برداری از نتایج آن در برنامه‌‌ریزی‌های آتی خود.عدم ارتباط دستگاه‌های اجرایی با یکدیگر و انجام پروژه‌های موازی در شهر.
نقش سازمان فاوا در تسریع ارتباطات در اصفهان چگونه است؟
سازمان فاوا به عنوان نماینده ICT شهرداری اصفهان با همکاری اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان، سازمان تنظیم مقررات رادیویی اقداماتی را جهت گسترش زیرساخت های ارتباطی در شهر به عمل آورده و امیدواریم شهروندان به زودی از نتایج این اقدامات بهره مند گردند.

ارتباط شما با سایر نهادهای متولی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات چگونه است؟

با تشکیل اتاق فکر ICT استان اصفهان جمعی از صاحبنظران این حوزه از سایر نهادهای متولی مانند استانداری، نمایندگان دانشگاههای آزاد و سراسری استان ، سازمان تنظیم مقررات رادیویی ، اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان، ‌نمایندگان بخش خصوصی و شرکت مخابرات استان جلساتی را با محوریت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان به صورت دوره‌ای برگزار نموده ومسائل مهم و اساسی ICT استان در این جلسات مطرح و پیرامون این مسائل بحث و تبادل نظر می گردد. این اقدام باعث هم افزایی بین نهادهای متولی در این حوزه شده و خروجی های کاربردی قابل توجهی خواهد داشت.

توان بخش خصوصی در اجرای پروژه های زیرساختی بزرگ را چگونه می بینید و از دیدگاه شما مشکل شرکت های خصوصی در اجرای این پروژه ها چیست؟

وقتی زمینه فعالیت های شرکت های بزرگ دنیا در حوزه ICT را بررسی کنید خواهید دید هر یک از آنها در زمینه خاصی به صورت تخصصی فعالیت دارند و پروژه‌های بزرگ در قالب کارگروهی توسط چند شرکت به صورت کنسرسیوم انجام خواهد شد، اما متاسفانه ما در کار تیمی و گروهی ضعیف هستیم، بنابراین شرکتها سعی می‌کنند در تمام زمینه‌ها فعالیت کنند و نتیجه آن سرویس دهی ضعیف به مشتریان خواهد شد.
اخیراً حرکت های خوبی در زمینه شکل گیری شرکت های بزرگ به صورت کنسرسیوم و با مشارکت شرکت های فعال حوزه ICT شهر اصفهان اتفاق افتاده که بایستی تغییراتی در موضوع فعالیت های هر یک از شرکت های زیر مجموعه به صورت تخصصی شکل گیرد تا نتیجه کار تیمی مثبت باشد.

چرا هنوز بسیاری از پروژه های بزرگ توسط شرکت های غیربومی در اصفهان اجرا می شود؟ آیا توان اجرایی یا علمی لازم در اصفهان وجود ندارد؟

سازمان فاوا شهرداری اصفهان در ارزیابی شرکت ها با در نظر گرفتن امتیاز ویژه‌ای برای شرکت های بومی اصفهان سعی بر آن دارد تا حتی الامکان شرکتهای بومی را در انجام پروژه‌های مدیریت شهری فعال نماید که این موضوع هم به رونق بخشیدن کسب و کار حوزه ICT استان کمک خواهد کرد و هم بخشی از هزینه‌های پروژه را کاهش خواهد داد. اما به هر حال ما نیز بایستی پاسخگوی مردم و شورای شهر در انجام به موقع پروژه‌ها با کیفیت مطلوب باشیم و در جایی که اختلاف امتیاز فنی و مدیریتی شرکت ها قابل توجه باشد از شرکت های غیر بومی نیز استفاده خواهیم کرد.
در اواخر سال ۹۴ و در همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری شهر خلاق اصفهان هشت پروژه در زمینه های مختلف بین شهرداری اصفهان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی به ارزش ۲۴ هزار میلیارد ریال به امضاء رسید.در این خصوص توضیحاتی بفرمایید.
نتیجه بررسی های به عمل آمده در خصوص پروژه‌های بزرگ مدیریت شهری در شهرهای بزرگ دنیا حاکی از آن است که با توجه به پارامتر مهم سرمایه‌گذاری های کلان جهت انجام پروژه‌های مذکور، اکثر مگا پروژه‌ها در این شهرها با مشارکت بخش خصوصی به صورت BOT اجرا می‌ شوند. لذا شهرداری اصفهان نیز با مطرح کردن زمینه‌های همکاری در این همایش سعی در جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای اجرای پروژه‌های بزرگ شهری را داشت که خوشبختانه نتایج بسیار خوبی نیز بدست آمد و هم اکنون تعدادی از پروژه‌های بزرگ در حال اجرا، حاصل همکاری مشترک شهرداری و بخش خصوصی است.

این پروژه ها در چه وضعیتی می باشند؟

از بین پروژه‌های مشارکتی دو پروژه بزرگ «توسعه شبکه فیبرنوری» و «سامانه اطلاع رسانی و خدمات شهری» در حوزه ICT تعریف شده که در مورد پروژه اول هماهنگی های لازم با اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات، سازمان تنظیم مقررات رادیویی، شرکت مخابرات استان، سازمان نظام صنفی و شرکت سرمایه‌گذار به عمل آمده و پیگیری‌های لازم به منظور تدوین شرح خدمات صورت پذیرفته است. در مورد پروژه سامانه اطلاع‌رسانی و خدمات شهری، پیش نویس شرح خدمات نیز آماده شده و تا چند روز آینده نهایی خواهد شد.

تعامل سازمان فاوا با سایر متخصصین چگونه است؟

سازمان فاوا ارتباط بسیار خوب و نزدیکی را با متخصصین حوزه ICT‌ استان و کشور و همچنین دانشگاه های معتبر برقرار نموده و از تجربیات ایشان در راهبری و اجرای پروژه‌های ICT شهرداری اصفهان استفاده می‌نماید. شایان ذکر است چهار نفر از اعضای هیئت مدیره پنج نفره سازمان، عضو هیئت علمی دانشگاه های مطرح استان هستند.

چه پروژه هایی برای سال ۹۵ قرار است از سوی سازمان فاوا شهرداری اجرا شود؟

سال ۹۵ اولین سال اجرای برنامه سوم پنج ساله (۹۹-۹۵) ICT شهرداری اصفهان بوده و کلیه پروژه‌های تعریف شده در سال جاری که در حدود ۲۲۴ پروژه است خروجی این برنامه می‌باشد. امیدواریم بتوانیم با مشارکت بخش خصوصی گام های محکم و مؤثرتری را در سال اول برنامه‌ پنجساله برداریم.

با توجه به حرکت سریع جهان در حوزه ICT و تحقق شهرهای هوشمند، ما کجای این قصه هستیم؟

مؤسساتی مانند شورای شهر هوشمندSCC(Smart City Council) جهت ارزیابی شهرهای بزرگ دنیا در راستای تحقق شهر هوشمند وجود دارند که براساس شاخص های تعیین شده در استاندارد ISO 37120 شهرهای هوشمند را رتبه بندی می‌کنند که متاسفانه ایران رتبه خوبی را در این زمینه بدست نیاورده است. وظیفه‌ای که ما به عنوان متولیان این حوزه برعهده داریم آن است که شاخص‌های مربوط به حیطه وظایف خود در هر دستگاه‌ را استخراج نموده و برنامه ریزی های لازم را در راستای حرکت به سمت تحقق این شاخص‌ها انجام دهیم.

علت کندی حرکت دولت و سازمان های مربوطه به سمت ارتباطات الکترونیکی و تحقق شهر هوشمند را در چه می بینید؟

مهم‌ترین و مؤثرترین عامل در تحقق شهر هوشمند ارتباط بین دستگاه‌های اجرایی و به عبارتی مدیریت واحد شهری است که متاسفانه ما در این زمینه ضعف های زیادی داریم و نباید انتظار داشت شخص یا گروهی به این موضوع توجه نموده و وارد عرصه شود بلکه همه دستگاه های اجرایی موظف هستند زمینه های ارتباط و همکاری را در حوزه ICT‌ فراهم نمایند.
شهرداری اصفهان نیز اخیراً اقدامات مؤثری را در زمینه تبادل اطلاعات با سایر دستگاه‌های اجرایی به عمل آورده، که امیدواریم این حرکت ها با سرعت بیشتری ادامه یابد.

با سپاس از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید. اگر موضوعی در نظر دارید و مطرح نشده است بیان فرمایید.

ضمن تشکر از شما و تمامی فعالان عرصه رسانه، امیدواریم با تلاش جمعی همه سازمان ها و نهادهای متولی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، در آینده نزدیک شاهد تحقق شهر هوشمند در کلان شهر اصفهان باشیم.

logo-samandehi