یکشنبه، 23 شهریور 93 - 02:38

 

طوفان های عظیمی قرار است به زودی با زمین برخورد کنند اما لازم نیست که چتر یا بارانی خود را از کمد لباس بیرون آورید. این طوفان ها از سمت خورشید می آیند و همانند بارش مقادیر زیادی از امواج نورانی هستند. ما در امانیم اما شبکه های برق، رادیوها و ماهواره ها ممکن است آسیب ببینند.

work22

مرکز پیش بینی آب و هوای فضایی با توجه به اطلاعات به دست آمده از دو رخداد اخیر خورشیدی، برای امروز یک طوفان عظیم را پیش بینی کرده اند.

اما طوفان خورشیدی چیست؟ خورشید گلوله بزرگی است که از گاز تشکیل شده؛ ۹۲٫۱ درصد هیدروژن و ۷٫۸ درصد هلیوم. در هر لحظه ای که این کره به کار خود ادامه می دهد، درون آن انفجارهایی به وقوع می پیوندد. در نتیجه این انفجارات مقادیر زیادی گاز از کره خارج می شود که به اصطلاح آن را «خروج جرم از تاج خورشیدی» می نامند.

خروج جرم ها اغلب با شعله های خورشیدی همراه است، و این یعنی انفجاری ترین اتفاقی که در منظومه شمسی می تواند رخ دهد. خورشید در چند روز گذشته دو خروج جرمی داشته که هر دو با حرارت و شعله همراه بوده اند. ناسا می گوید دومین شعله آزاد شده در رده X1.6 قرار می گیرد که این یعنی جدی ترین حالت ممکن.

انرژی حاصل از این دو موج، به زودی زمین را مورد اصابت قرار خواهد داد ولی متخصصین فضایی هنوز مطمئن نیستند که این طوفان چه خساراتی را بر جای خواهد گذاشت. لیکا گوهاتاکورتا، دانشمند بخش رصدخانه های خورشید ناسا، می گوید که این طوفان ها آسیبی را به انسان وارد نمی کنند و شهروندان کره زمین نباید بابت آن ها نگران باشند.

اتمسفر زمین در حالت عادی، انسان ها را در برابر چنین خطراتی حفظ می کند اما محض احتیاط بد نیست که یک چراغ قوه را کنار دست خود قرار دهید؛ طوفان خورشیدی به راحتی می تواند برق مناطق عظیمی را قطع، GPS را مختل و ارتباط رادیویی را دچار مشکل کند.

منبع

logo-samandehi